Začínám!

 Po menším plánování, které bylo součástí knížky Jak ovládnout umění změny od Lea Babauty, jsem si pustil do prvního návyku. Asi se budete divit, jak jednoduchý je. Rozhodl jsem se každý den v osm hodin večer uklízet. Začal jsem na dvou minutách. Předtím jsem si vytvořil upomínky (budík, tapeta na PC a mobilu, samolepka na notebooku), spouštěč (večerní hygiena) a čas (osm hodin večer) .Myslím si, že tohle se dá splnit a taky naučit skoro bez námahy. Stačí si na to zvyknout a pak se dá dál návyk rozvíjet. Po dobu čtyř týdnů jsem budu psát svoje zkušenosti o tom, co se mi podařilo a co ne.

    Kdo mě inspiruje

    V tomto článku bych chtěl zmínit dva autory, kteří mě namotivovali k tomu, abych zase začal něco dělat.

    AUSTIN KLEON

    Austin Kleon mě překvapil nejen svými texty, ale i designem jeho knížek. Obal knížky Ukaž, co děláš jsem zachytil svýma očima a díku tomu jsem jí vlastně přečetl. Tuto knihu vydal v roce 2014 a stal se z ní bestseller.

    Kniha je o propagaci vaší práce. Chce po vás, abyste se nebáli ukázat, co děláte a sdíleli to se světem. Je to taky jeden z důvodů, proč píšu tenhle blog. Tady máte pár odkazů na autora a jeho práci:

    http://austinkleon.com/

    http://austinkleon.com/show-your-work/

    LEO BABAUTA

    Teď se dostáváme k autorovi, který mě inspiruje už dlouho. Díky němu jsem se začal víc zajímat o tvorbu návyků a osobní rozvoj. Napíšu o něm někdy samostatný článek, teď vás seznámím s knížkou, kterou jsem nedávno dočetl. Jmenuje se Zen Habits Jak ovládnout umění změny. To je ta knížka, od které se odrazím. Vždy když něco z té knížku použiji, tak jí zmíním. Nechci abyste si mysleli, že je to z mojí hlavy. Rád bych použil svoje zkušenosti, ale moc jich nemám, je mi 18. Možná to přijde časem.

    Leo Babauta tuto knihu vydal tento rok (2016), takže všechny věci, které tam probírá jsou aktuální. Zabývá se tím, co jsem zmínil už tady Vítejte na mém blogu, pomalou a efektivní změnou. Postupně budu jeho principy používat. Plánuji o této knížce taky napsat samostatný článek.

    https://zenhabits.net/

    https://knihy.abz.cz/prodej/zen-habits-jak-ovladnout-umeni-zmeny

     

     

     

    Nemůžete se zavděčit všem

    Chtěl jsem zde vypsat všechny svoje myšlenky, takže v tom možná bude trochu chaos. Prošel jsem takovým, dá se říct experimentem. Pomohl mi si ujasnit, s jakými lidmi se chci bavit.

    Vymyslel jsem si takový způsob, který mi měl pomoct být oblíbený, být bez konfliktů a hádek a s každým se bavit a vycházet. Dokonce jsem se snažil úplně na všech hledat pozitiva. Jak myslíte, že na to lidé reagovali? Nikdy se mi nepodařilo opravdu se všem zavděčit. Dokonce jsem přišel o některé přátele. Uvědomil jsem si už na začátku, že to moc fungovat nebude. Ale za zkoušku to stálo. 

    Dám vám příklad, který se mi nedávno stal. Vznikl takový menší konflikt u nás ve třídě, mezi dvěma skupinami. Já se snažil nějak dostat mezi obě dvě a konfliktu si moc nevšímat. Jedna skupina měla radost (nebo jim to bylo jedno), že jsem takový a nevadilo jim, že se bavím s druhou skupinou. Bohužel jsem si tím ale oslabil vztahy s tou druhou skupinou, kterým vadilo, že se bavím s první skupinou. Takhle je to vlastně vždycky. Je těžké vysvětlit lidem, že se chci bavit se všemi a nemít žádné konflikty. Už začínám chápat, že takhle žít nechci. Jediné, co mě tato zkušenost naučila je ta, že jsem našel lidi, se kterými stojí za to se bavit.

    Také jsem vypozoroval pár typů lidí se kterými se bavit nechci nebo spíš se s nimi chci méně vídat. Nejdřív ale musím říct, že tihle lidé nemůžou za to, co dělám, to jenom moje slabá vůle a to že se chci zavděčit všem.

    První skupina lidí se jmenují manipulátoři. Jsou to lidé, kteří se nechovají nijak zle, ale chtějí abyste dělali věci, které dělat nechcete nebo věci, které nechtějí dělat oni. Druhá skupina lidí, jsou energetičtí upíři. Ti vám vysávají energii a necítíte se s nimi dobře. Většinou si na všechno stěžují. Také se po schůzce s nimi cítíte vyčerpaní. Nechci být na tyto lidi nějak zlý, jen chci omezit vztahy s nimi. Ještě jsem chtěl říct do jedné z těch skupin  patřil – do manipulátorů.

     

    Pár věcí, které jsem se naučil

    Jak jsem psal v tomto článku: Vítejte na mém blogu, už jsem dřív blog psal a naučil jsem se pár věcí, které bych chtěl při tvorbě návyků dodržovat.

    NEPOSPÍCHEJTE

    Jedna z hlavních chyb byla ta, že jsem chtěl co nejrychleji dosáhnout cíle. Ze začátku to celkem šlo. Vybral jsem se jednoduchý návyk (čtení) a začal jsem s málem (5 minut čtení každý den). Pak jsem postupně zvyšoval počet minut až jsem se dopracovat ke 30 minutám. Pak ale přišel další návyky a už jsem si myslel že se jich za měsíc zvládnu naučit víc (běh, dodržování pitného režimu..). To způsobilo to, že jsem v tom měl zmatek a těm návykům jsem nevěnoval tak velkou pozornost. Takhle to šlo dál, až jsem s tím skončil.

    NAJDĚTE SI PUBLIKUM

    Své články jsem publikoval, ale jen mezi lidi, které to z většiny nezajímalo. Proto svoje články budu sdílet mezi komunitu lidí, kteří se zabývají stejnou věcí jako já. To je to pravé publikum. Každopádně sdílení s lidmi je důležité, kvůli velké motivaci.

    NEŘÍKEJTE SVÉ DLOUHODOBÉ PLÁNY

    Moc nepřemýšlím nad tím, co říkám, takže jsem hodně lidí řekl své plány do budoucna (např. chtěl jsem uběhnout půlmaraton). Našli se lidé, kteří mě v tom podporovali, ale jelikož jsem s během přestal, tak jsem zklamal i sebe i je. Proto se zaměřujte na krátkodobé cíle, které víte, že splníte a ty dlouhodobé si někam zapište, ale moc o nich nemluvte.

    NIC NEOČEKÁVEJTE

    S velkým očekáváním, přichází zklamání. Nechci přemýšlet nad tím, jak to bude skvělé a jak budu jiný, protože mi to moc často nevyšlo a byl jsem z toho smutný.

    OPRAVDU TO BERTE VÁŽNĚ

    Hledejte si informace o tvorbě návyku a o samotném návyku. Učte se vědomě a berte to stejně důležitě jako čištění zubů.

     

    Vítejte na mém blogu

    Vítám vás. Zajímám se o osobní rozvoj, motivaci a psychologii. Zatím se tedy jenom ZAJÍMÁM. Pořádně jsem se ještě nedostal k praxi. Jednou se mi podařilo půl roku psát blog o mé cestě za úspěchem, kde jsem se zbavoval zlozvyků a tvořil si nové návyky. Z počátku se mi dařilo, ale jelikož jsem chtěl co nejrychleji dosáhnout toho úspěchu a cíle, tak jsem pospíchal. Nezaměřoval jsem se na nějakou strategii nebo plán a měnil jsem co nejvíc věcí najednou. To způsobilo to, že jsem s tím přestal, vlastně úplně se vším (se čtením, během, zdravou stravou) a také jsem začal se starými zlozvyky (kousání nehtů, pojídání sladkostí a prokrastinace).

    Jeden z důvodů proč jsem přestal byl ten, že jsem se chtěl zalíbit všem a tak jsem přestal dělat věci, které moc lidí nedělá a začal jsem dělat věci, které dělá většina. Dlouho mi trvalo než jsem se rozhodl jestli to zkusím znovu nebo ne. Důkladně jsem si to promyslel a chci začít od začátku (nebo spíš pokračovat). Na tomto blogu se budu zajímat především o NÁVYKY a ZLOZVYKY, které vlastně ovládají náš život. Tentokrát ale pomalu začnu s málem. Na začátku to bude těžké, ale doufám že jsem se ponaučil z minulých chyb.